Ummetus

Sanotaan, että on kyse ummetuksesta, kun vatsa toimii harvemmin kuin kolme kertaa viikossa [1]. Kuitenkin ravintoterapeuttinen näkemys on, että vatsan tulisi toimia joka päivä vähintään kerran.

Mikä syynä, kun vatsa ei toimi ja turvottaa?

Syynä saattaa olla kehon kuivuminen, vettä ja ruokaa ei tule nautittua päivän mittaan riittävästi tai ravinto on kuituköyhää. Taustalla voi myös olla vakavempia ongelmia, kuten esimerkiksi kuormittunut maksa [2], kilpirauhasen ongelmat [3], jokin neurologinen sairaus tai jopa Parkinsonin tauti [4]. Ummetusta esiintyy myös raskaanaolevilla [5], diabetespotilailla [6] sekä suolisto-ongelmista kärsivillä esim. ärtyvän suolen oireyhtymässä, IBS [7]. Toimistotyö, stressi ja liikunnan vähyys ovat myös hyvin arkisia syitä ummetukselle. Ummetuksen syitä on monia, minkä takia on hyvä kartoittaa ensiksi omat elintavat, mutta jos muutosta ei vatsan toiminnassa tapahdu, on aina tärkeää päästä lääkärin juttusille.


Miten ummetus voi vaikuttaa kehoon?

Pahimmillaan pitkäaikainen ummetus voi aiheuttaa jopa divertikkeleiden (suolen seinämästä pullistuneet umpipussit) tai peräpukamien synnyn. Suolistosyövän riski voi myös kasvaa pitkään jatkuneen ummetuksen johdosta [8]. Ummetus saattaa aiheuttaa pahoinvointia ja vatsakipua. Jämähtäneestä ulosteesta toksiinit pääsevät imeytymään suolen seinämän kautta verenkiertoon ja voivat aiheuttaa päänsärkyä ja iho-ongelmia.


Kuitujen tarve?

Suomessa kuitusuositus perusterveelle on 25-35g kuitua/pv. Kun vatsa ei toimi, kannattaa lisätä runsaskuituista psylliumia, leseitä tai pellavarouhetta aamupuuron tai -pirtelön joukkoon päivittäistä kuidunmäärää lisäämään.


Ummetuksen hoito?

Tarkista ruokavaliostasi erityisesti..

  • Kuidun saanti. Kun lisäät kuitua ruokavalioosi, muista lisätä myös veden juontia.
  • Veden juonti. Päivässä tulisi juoda vettä vähintään 1 1/2- 2l, mutta määrä kasvaa entisestään jos urheilet paljon.
  • Vihannekset, marjat ja hedelmät. Tuoreena, raasteina tai pirtelönä. Ei ole väliä miten niitä nautit, kunhan saat niitä päivittäin.
  • Täysjyvätuotteet. Joillekin auttaa juureen leivottu hiivaton ruisleipä, mutta voit kokeilla myös mustikkaista tuorepuuroa yön yli liotettujen luumujen ja viikunoiden kera. Vaihtele viljoja ja valitse aitoja tuotteita.
  • Hyvälaatuinen rasva. Syö elimistölle tärkeitä omega-3 ja omega-6 rasvahappoja esim. lohesta ja oliiviöljystä.

Ummetuksen kotihoito:

  • Magnesiumoksidi. Oksidimuotoinen magnesium imeytyy huonosti elimistössä, minkä takia se toimii loistavana helpottajana ummetuksen kotihoidossa. Nauti illalla ja huomaat eron aamulla.
  • Aloe Vera. Helpottaa hetkellisesti. Aloe Vera on laksatiivi, joten sitä saa käyttää vain kuuriluontoisesti. Pitkässä käytössä aloe vera laiskistuttaa suolen toimintaa.
  • Maitohappobakteerit. Palauttaa hyvää bakteerikantaa ja tasapainoittaa kokonaisvaltaisesti suoliston tilaa.
  • Liikunta. Hikitreeni ja vatsalihasliikkeet auttavat ummetukseen. Löydä itsellesi sopiva laji ja ota liikunta tavaksi.
  • Suolihuuhtelu. Suolihuuhtelu on yksi vahva keino helpottaa vakavaa ummetusta. Ei suositella pitkäaikaisena hoitona. Samoin kuin aloe vera, suolihuutelu laiskistuttaa suolta entisestään ja saattaa huuhtoa hyviäkin bakteereja suolistosta.

Vatsasi avuksi; voit aloittaa aamusi lämmittämällä kupillisen vettä ja lisätä joukkoon sitruunanmehua.

Nauti.



 Lähteet:

  1. ”Ummetus”
    https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00092
  2. ”Puhdistus”
    http://www.antioksidantti.fi/ravitsemusterapia/puhdistus/
  3.  ”Kilpirauhashormonien vaikutukset elimistössä”
    https://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/kilpirauhashormonien-vaikutukset-elimistossa
  4. ”Eroon ummetuksesta”
    https://www.parkinson.fi/artikkelit/eroon-ummetuksesta-102
  5. ”Raskaus ja imetys: Ummetus ja peräpukamat”
    http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sairastaminen/pukamatummetus/Sivut/default.aspx
  6. ”Diabeettinen neuropatia (diabeteksen hermovaurio)”
    https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00765
  7. ”Ärtynyt paksusuoli eli ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS)”
    https://www.mehilainen.fi/vatsakipu/artyvan-suolen-oireyhtyma
  8. ”Suolistosyöpä (ohutsuolen ja paksusuolen syövät)”
    https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01087


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.