Terveellisen joulupöydän koostaminen

Teija Varis haastatteli minua terveellisen
joulupöydän koostamisesta ja tässä juttu luettavaksenne.
Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä ja oikein ihanaa, maukasta ja 
rauhallista joulua kaikille! <3 <3 <3

Minkälaisista herkuista koostuu joulun juhla-ateria, jonka jälkeen arkea ei tarvitse aloittaa dieetillä eikä vyötäröltä puristavissa vaatteissa?
Ravinto- ja fytoterapeutti Mariel Mettälän mukaan suomalainen, perinteinen jouluruoka on itsetehtynä herkullista ja suhteellisen terveellistä. Pienillä muutoksilla perinneruuista voi kuitenkin saada vielä himpun verran terveellisempää ja kevyempää.
-Joulu saa esimerkiksi hyvän startin, kun valmistaa jouluaamun puuron tummasta puuroriisistä tai jopa täysjyväriisistä, jonka kuitupitoisuus on vaaleaa riisiä korkeampi. Kuitupitoisuus auttaa hiilihydraattipitoisessa ateriassa pitämään verensokeria paremmin tasapainossa, eikä verensokerin heittelyt vaivaa heti aamusta.
Puuron seurana perinteisesti tarjottavan, hellalla kuumennettavan rusinakeiton korvaajaksi Mettälä ehdottaa vatsaa hellivää, omenaista luumu-chia – kiisseliä, joka laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle. Kanelia kannattaa käyttää puuron maustamisessa maun lisäksi kanelin verensokeria tasapainottavan ominaisuuden vuoksi.
Joulun juhla-aterialla tarjoillaan usein perinteisiä juureslaatikoita, tuoresalaatteja ja eri tavoin valmistettua kalaa ja lihaa. Niistä saa Mettälän mukaan monipuolisesti ravinteita, hyviä hiilihydraatteja, kuituja, proteiinia sekä hyviä rasvoja.
-Kun valmistaa nämä herkut itse, voi niistä jättää kaikki ylimääräiset sokerit, ja rasvat pois.

-Varsinkin laihduttajien kannattaa jättää laatikoiden nauttimiset vähemmälle ja keskittyä tuoresalaatteihin ja kalaan tai lihaan.

 

Joulupöydän herkut voi Mettälän mukaan huuhtoa alas perinteisillä juhlajuomilla, kunhan muistaa juoda myös runsaasti vettä.
-Olut kruunaa etenkin suomalaisen perinteisen joulusaunan, joskin oluista löytyy myös aterioille ja herkutteluun omat laatunsa. Jouluinen glögi sopii hyvin välipalaksi, samoin kuin laadukkaat teet ja kahvit, jotka ovat varsinkin suklaan kanssa lyömätön yhdistelmä.

 

Vaikka joulu on herkuttelun juhlaa, joulunakaan ei kannata hankkia ähkyä. Ylensyönnin välttää kun pitää annoskoot maltillisina ja taukoa ruokailujen välissä. Myös terveellisempiä vaihtoehtoja suosimalla olo pysyy kevyenä.

 

-yksi helppo niksi on myös syödä jälkiruoka erikseen, ei pääruoan yhteydessä, Mariel Mettälä vinkkaa.

Makeiden ja rasvaisten jälkiruokaherkkujen sijaan Mettälä suositteleekin nauttimaan vaikkapa joulunpunaisia omenoita, hedelmäsalaattia, raakajäätelöä tai taateleita ja viikunoita.

 

Mettälä kertoo herkuttelevansa joulunpyhinä itsekin, joskin terveellisesti. Hän panostaa ruoan laatuun ja aitouteen.
-Annan itselleni luvan herkutella terveellisesti, mutta pidän aineenvaihdunnan vilkkaana joulunakin päivittäisillä kävelylenkeillä ja joulusaunalla, hän kuvaa.

-Näin arkeen on kiva palata, eikä tammikuuta tarvitse välttämättä aloittaa dieetillä.

 

Tamperelainen 17.12.14. s.17.

Tamperelainen 17.12.14 s.17

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.