Selätä stressi!

Yksi yleisimmistä nykypäivän ongelmista on stressiin liittyvät terveysongelmat. Lisämunuaisten tehtävä on auttaa elimistöä selviytymään stressitilanteista, olipa stressi sitten fyysistä tai emotionaalista.

Pidempään jatkuneen stressin oireita:
-kuivat, huonokuntoiset hiukset
-alhainen energiataso
-krooninen väsymys
-huono muisti ja keskittymiskyky
-masennus
-verensokeritasojen heilahtelut
-makeanhimo
-uniongelmat
-alentunut immuniteetti
-allergiat
-kuukautiskiertohäiriöt
-IBS ja ummetus
-vähentyneet ruoansulatusentsyymi- ja vatsahappotasot
-korkea verenpaine

 
1. NAUTI VÄRIKÄSTÄ RUOKAA JA JUO VETTÄ
Tasapainoita verensokerisi kuiduilla ja säännöllisellä ateriarytmillä. Juo vettä, vihreää teetä tai kookosvettä ja muista varmistaa laadukkaan suolan saanti. Vältä raskaita aterioita ennen nukkumaanmenoa.
->Lisää: täysjyvävalmisteita, vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä ja rasvaista kalaa
->Vältä: kofeiinipitoisia juomia, sokeria, alkoholia, tyydyttyneitä rasvoja, nopeita hiilihydraatteja

2. LIIKU
Säännöllisesti, mutta liiallinen treeni saattaa vain pahentaa stressiä. Silloin kannattaa kokeilla esim. joogaa, pilatesta ja kävelyä.

3. NUKU
Jos unen laatu on huono, kokeile yrttiteetä (kamomillaa ja/tai sitruunamelissaa), melatoniinia, valerianaa tai 5HTP:tä (Huom! Muista aina tarkistaa mahdollisten lääkitysten yhteensopivuus lisäravinteiden kanssa). Tuuleta huone ja sammuta kaikki sähkölaitteet. Eteerisistä öljyistä laventeli voi tuoda rentouttavaa tunnelmaa tuoksulyhdyssä.

4. RENTOUDU
Minimoi altistuminen stressille (stressinhallintatekniikat), muutaman minuutin meditaatio, venyttely ja syvähengitysharjoitukset kesken hektisen päivän alentavat stressitasoa.

5. OLE VALMIS MUUTOKSIIN
Olipa kyseessä stressin lähteenä väärä työpaikka tai kinnaava vyötärö, mieti miten pääset stressaavasta tilanteesta eroon ja tee konkreettisia tekoja asian suhteen. Stressiä on helpompi sietää kun tietää tilanteen olevan vain väliaikainen.

6. LISÄRAVINTEET TUEKSI
Siberian ginseng, ruusujuuri, ashwagandha, magnesium+kalsium, B-vitamiinit (+B5), C-vitamiini (ei tavallista askorbiinihappoa), monivitamiini, omega-3 rasvat ja maitohappobakteerit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.