Suositus: aikuisille naisille 8mg/vrk ja miehille 10mg/vrk, alfa-tokoferolia.

Terapeuttinen annos: 400mg/vrk.

Parhaimmat lähteet ravinnosta/100g: vehnänalkioöljy (< 200mg), auringonkukkaöljy (62,2mg), manteli (26,4mg), avocadoöljy (20,0mg).

Suosikki lisäravinteeni: Solgar E-vitamiini 268mg.

Sis. luonnollista soijasta eristettyä d-alfatokoferolia ja sekoituksen muita tokoferoleja. Toimivat synergisesti yhdessä.


E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, mikä tarkoittaa sitä, että vitamiinin kanssa täytyy olla jotain rasvapitoista, jotta se imeytyisi hyvin. Oletkin varmaan huomannut, että lisäravinteena E-vitamiinia myydään yleensä sen takia öljypitoisena kapselina. Käytön kanssa tulee olla samalla varovainen, sillä se kertyy elimistöön, eikä terapeuttisia annoksia saa käyttää ilman asiantuntijan ohjeita.


E-vitamiini on antioksidantti.

Esimerkiksi ihossa se suojaa soluja auringon valon haittavaikutuksilta, saasteilta ja toksiineilta, jotka tuottavat soluja vahingoittavia vapaita radikaaleja. E-vitamiini täten ennaltaehkäisee ihon vanhenemisprosessia sekä haitallisia muutoksia, jotka voivat aiheuttaa ihosyöpää. Mitä enemmän ikää kertyy, sitä tärkeämpää on hemmotella ihoa E-vitamiinilla.


Tiesitkö, että voit tehdä öljysekoituksen risiiniöljystä ja E-vitamiinista ja tehostaa sillä ripsien kasvua? Kannattaa kokeilla varsinkin ripsipidennyksien poistamisen jälkeen.

E-vitamiini vaikuttaa elimistössä useilla eri tavoilla. Se vaikuttaa mm. energia-aineenvaihduntaan ja immuunijärjestelmään (t- ja b-solut, makrofagit). Tarkista ruokavaliostasi E-vitamiinin saanti etenkin jos kärsit näistä vaivoista: korkea kolesteroli, verenkierron häiriöt, PMS-oireet, lapsettomuus, sydäntauti, vatsahaava, diabetes tai psoriasis.


Lähteitä:

Fineli

Nutrition solutions for optimising skin health

www.efsa.europa.eu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.