Parsakaalipiirakka

Ayurvedinen keittokirja – ruokavalio kehosi mukaan tarjoaa kehon tyypin mukaan suunniteltuja reseptejä eurooppalaisiin keittiöihin. Ayurvedinen näkökulma jakaa ihmiskehon kolmeen eri doshaan; vata pitta ja kapha.

Olen innoissani ayurvedisesta näkökulmasta ja joskus aiemmin kävinkin tällaisessa ayurvedisessa konsultaatiossa ihan mielenkiinnosta. Se mikä herätti kiinnostukseni todella oli keskusteluni ayurvedisen konsultin kanssa. Tulimme samaan tulokseen omasta vallitsevasta kehotyypistä/kehotyypeistä ja meillä oli samoja ajatuksia ja huomioita vaikka käsittelimme kehoa eri termein. Ruoka-aineissa olen huomannut selkeästi, mitkä ruoka-aineet sopivat minulle ja mitkä eivät sovi. Näistä ruoka-aineista konsultti oli samaa mieltä.

Tämä keittokirja on todella mielenkiintoinen ja reseptit ovat todella maukkaita. Kirja avaa ihan uudenlaisia näkökulmia ja tsemppaa testaamaan uusia makuja! Suosittelen ilolla kaikille kotikokeille ja omasta kehon hyvinvoinnistaan kiinnostuneille.

Haluan jakaa yhden huippu hyvän reseptin pohjan, minkä löysin kyseisestä kirjasta. Vähän lisäsin omaa twistiä ;D

Parsakaalipiirakka (annos neljälle)

2 1/2dl kvinoaa

1 luomumuna

1/2dl auringonkukansiemeniä

1tl suolaa

Täyte: n.400g parsakaalia ja 1/2dl kurpitsansiemeniä

Munamaito: 3 luomumunaa, 2dl maitoa (tavallista tai kauramaitoa), 1 1/2tl suolaa

Lisäksi: vuohenmaitofetaa kuutioituna

Päälle: persiljaa

Uuni 200-asteiseksi.

Huuhtele kvinoa ja keitä se pakkauksen ohjeen mukaan. Huuhdo valmis kvinoa kylmällä vedellä ja kaada kulhoon. Lisää joukkoon muna, auringonkukansiemenet ja suola. Sekoita.

Voitele piirakkavuoka. Kaada taikina vuokaan ja levitä tasaisesti vuoan pohjalle. Paista pohjaa n. 8 min. Ota piirasvuoka uunista ja painele pohjaa myös ylös reunoille. Paista vielä 2 min.

Huuhdo parsakaali ja leikkaa pienemmiksi paloiksi. Kiehauta vettä kattilassa ja lisää sinne parsakaalin palaset. Esikypsennä parsakaalia hieman. Paahda kurpitsansiemenet kuivalla paistinpannulla. Levitä parsakaalinpalat ja kurpitsansiemenet piirakkapohjalle.

Valmista munamaito ja kaada se piirakan päälle. Ripottele päälle myös fetapalat. Paista piirakkaa n.25min ja koristele lopuksi persiljalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.