Fytokemikaalit ovat kasveissa luonnollisesti esiintyviä kemiallisia yhdisteitä, jotka ovat biologisesti aktiivisia. ”Phyto” on kreikankielinen termi ja tarkoittaa sanaa kasvi. Fytokemikaalit toimivat kasvien luonnllisena puolustusjärjestelmänä ja antavat samalla niille myös värin, aromin ja maun. Fytokemikaaleja on löydetty jo tuhansia ja niitä uskotaan löydettävän vielä huomattavasti enemmän. Esim. yksi vihannesannos voi sisältää yli 100 erilaista fytokemikaalia. Fytokemikaaleilla on sairauksia kuten syöpää ja sydän- ja verisuonitauteja ehkäiseviä ominaisuuksia. Tämä selittyy mm. niiden antioksidatiivisilla ominaisuuksilla. Tasapainoinen ruokavalio, johon kuuluu runsaasti kasviksia, hedelmiä sekä teen ja punaviinin kaltaisia juomia sisältää biomolekyylejä n. 1-2g/vrk. Nämä biomolekyylit tarjoavat elimistölle päivittäin erilaisia yhdisteitä sisältävän kimaran. Helpoin tapa on saada monipuolisesti antioksidantteja valitsemalla päivittäiseen ruokavalioon eri värisiä ruoka-aineita.

Antosyaanit
Tiettyjen hedelmien ja vihannesten punainen tai sininen väri johtuu antosyaniineista. Antosyaanit ovat flavonoideja. Antosyaanit voivat olla avuksi seuraavien oireiden hoidossa: hedelmättömyys, kohonnut kolesteroli ja veritulpat, muistihäiriöt, nivelreuma, peräpukamat ja syöpä.
Lähteitä: omena, marjat, punakaali, punajuuri, kirsikka, tummat rypäleet, luumu.

Fenoliyhdisteet (kahvihappo, ellagihappo, ferulihappo, kurkumiini)
Biokatiivisia yhdisteita, joita muodostuu kasveissa. Ne ovat vahvoja antioksidantteja, jotka saattavat estää sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpää. Kurkuman kurkumiini on tutkimuksien mukaan yksi vahvimmista anti-tulehduksellisista ainesosista. Se estää tulehdusta lisäävää interleukiini-6:sta ja suojaa muiltakin tulehdusta lisääviltä yhdisteiltä (esim. NFkB.) Ihmiskokeet osoittavat, että kurkumiini on tehokas reumaan, psoriasikseen, sappikiviin, ärtyneeseen suoleen ja kolesterolin tasapainoittamiseen ja mahdollisesti myös apuna syöpää vastaan.
Lähteitä: marjat, omena, vihreä tee, kurkuma.

Flavonoidit (flavonit)
Kasvikunnassa esiintyviä yhdisteitä, jotka toimivat antioksidantteina. Flavonoidit hidastavat ikääntymisestä johtuvaa muistin huononemista, vahvistavat verisuonia ja tehostavat immuunipuolustusta, alentavat sydän- ja verisuonitautien riskiä ja saattavat ehkäistä syöpää ja kroonisia tauteja. Flavonoidiyhdisteitä ovat esim. luteoliini, kemferoli, kversetiini ja rutiini.
Lähteitä: hedelmät, marjat, vihannekset, täysjyväviljat, tee, punaviini, maustekasvit, yrtit.

Polyfenolit
Antioksidantteja, joiden terveysvaikutuksia tutkitaan. Ne saattavat hillitä kasvainten kasvua, tehdä karsinogeenejä vaarattomiksi, estää korkeiden estrogeenipitoisuuksien haitallisia vaikutuksia, pienentää aivohalvausriskiä ja ehkäistä valtimoiden ahtautumista. Joidenkin tutkimuksien mukaan esim. kalaöljyä tulisi nauttia polyfenolisten antioksidanttien kanssa.
Lähteitä: omena, marjat, sitrushedelmät, viikuna, oliivi, täysjyvävehnä.

Karotenoidit
Karotenoidien lähteitä ovat voimakkaan oranssit, keltaiset ja tummanvihreät kasvikset. Tähän mennessä on tunnistettu yli 600 karotenoidia, mutta merkittäviä terveysvaikutuksia tiedetään olevan n. kuudella. Ne ovat alfakaroteeni, beetakaroteeni, beetakryptoksantiini, lykopeeni, luteiini ja zeaksantiini. Lykopeeni on antioksidanttinen karotenoidi, joka saattaa suojata immuunisoluja hapetusvaurioilta ja antaa suojan silmänpohjan ikärappeumalta, sydän- ja verisuonitaudeilta, eturauhassyövältä ja miehille mahdollisesti myös hedelmättömyydeltä. Karotenoidit voivat olla avuksi anemiaan, ihottumien hoidossa, kilpirauhasen liikatoiminnassa, kolesterolin tasapainoittamisessa, muistihäiriöiden ja silmäsairauksien hoidossa. Beetakaroteenin lähteitä: aprikoosi, parsakaali, porkkana, melonit, paprika, pinaatti, bataatti.
Luteiinin ja zeaksantiinin lähteitä: keittojuurekset, maissi, kiivi, herne, talvikurpitsa.
Lykopeenin lähteitä: aprikoosi,vaaleat ja tummat rypäleet, tomaatti, vesimeloni

Rikkiyhdisteet
Ristikukkaisilla kasveilla esiintyy rikkipitoisia glukosinolaatteja, jotka saattavat ehkäistä syöpää. Ne muuntuvat ruuansulatuselimistössä moniksi hyödyllisiksi aineiksi kuten indoleiksi, isotiosyanaateiksi ja sulforafaaniksi. Tutkimuksien mukaan valkosipuli (lisäravinteena) voi laskea kolesterolia, ohentaa verta ja suojata syövältä. Valkosipulin S-allyylikysteiini on läheistä sukua antioksidantti NAC:lle, mikä voi selittää valkosipulin mahdollisen vaikutuksen immuniteetin nostamisessa ja tehokkaan vaikutuksen flunssien selättäjänä.
Lähteitä: valkosipuli, ruohosipuli, purjo, keltasipuli, salottisipuli, lehtikaali, kaali, parsakaali, ruusukaali, keräkaali, sinappi, lanttu, rypsi.
Katekiinit
Vihreän teen vahvat antioksidantit laskevat tutkimusten mukaan riskiä sairastua sydänsairauksiin ja syöpään.
Lähteitä: tumma suklaa, tummat rypäleet, punaviini, vihreä tee.

Terpeenit (limoneeni, perillyylialkoholi, eugenoli)
Terpeenit ovat fytokemikaaleja, jotka saattavat ehkäistä syöpää, tehostaa immuunipuolustusta ja auttaa torjumaan sepelvaltimotautia. Niitä esiintyy hyvin yleisesti maustekasveissa.
Eugenolin lähteitä: neilikka, maustepippuri ja muskottipähkinä
Lähteitä: kaneli, kumina, kirsikka, kardemumma, sitrushedelmien kuori, korianteri, minttu, timjami.

Saponiinit
Ne ovat fytokemikaaleja, jotka voivat sitoa kolesterolia ja myrkyllisiä kemikaaleja ruuansulatuskanavassa. Saponiinit saattavat myös estää syöpäsolujen jakautumista ja lisätä immuunisolujen määrää ruuansulatuskanavassa. Saponiineja on monissa vihanneksissa ja viljoissa.
Lähteitä: valkosipuli, basilika, laventeli, oregano, timjami, seesaminsiemenet, avokado, tattari, parsa, palkokasvit, soija, kaura, peruna, kasviöljyt.

Resvaratroli
Sitä löytyy erityisesti tummien rypäleiden kuoresta. Resveratrolin hyötyjä tutkitaan ja niitä ovat kenties kolesterolia parantava vaikutus, eteroskleroosia ehkäisevä sekä aivohalvaus- ja syöpäriskiä pienentävä ominaisuus.
Lähteitä: maapähkinät, rypälemehu, punaviini

Kasviestrogeenit (lignaanit, isoflavonoidit, kumestaanit)
Niillä on estrogeenin kaltaisia vaikutuksia, saattavat pienentää joidenkin syöpien riskiä ja lievittää rintojen fibrokystisiä muutoksia, nivelrikkoa sekä vaihdevuosioireita. Hydyllisiä vaikutuksia saattaa olla kilpirauhasen liikatoimintaan, osteoporoosiin, syöpää vastaan ja vaihdevuosivaivoihin.
Lähteitä: pavut ja palkokasvit, pellavansiemenet, soijatuotteet, alfalfa, täysjyvävilja.

(Lähteet: Syö itsesi terveeksi, taistele sairauksia vastaan parantavalla ruualla.
Ruoka ja syöpä, syövän ehkäisy ja hoito ravinnon avulla.
Wikipedia
Better nutrition Antioxidants by Jack Challem.)