Tule kanssani keventämään mieltä ja kehoa!

Ruohonjuuren paastokurssi 11.-16.4.2016

Tee kevätpuhdistus ja -kevennys kehossasi ja paastoa Ruohonjuuren ryhmässä! Viiden päivän mehupaasto on lempeä kokemus, joka lisää hyvinvointiasi ja antaa elinvoimaa kevään koitoksiin. Tule mukaan porukkaamme – yhdessä onnistumme varmasti!

Ruohonjuuren 5 päivän paastokurssi sisältää paasto-ohjeet, Vogelin monipuolisen paastopaketin (arvo 69,90)*, kaksi ryhmätapaamista ja tuotemaistiaisia ja -näytteitä tapaamisten aikana. Viiden päivän paaston aikana sinua tsemppaa onnistumaan Kampin Ruohonjuuren dipl. ravinto- ja fytoterapeutti Mariel Mettälä.

Ryhmätapaamiset pidetään Ruohonjuuren toimistolla (Salomonkatu 17 B, Kamppi) ja niiden ajankohdat ovat:
MA 11.4. klo 18-19 ja
PE 15.4. klo 18-19.

Paastokurssin hinta on 99,- Ilmoittaudu mukaan Kampin Ruohonjuuren kassalle tai infopisteeseen – tai varaa paikkasi kurssille p. 09- 445 465.

Mitä hyötyä paastosta sitten oikein on?
Tutkitusti mehupaasto vaikuttaa edullisesti veren rasva-arvoihin. Se antaa suolistobakteereille tilaisuuden uudistua ja tervehtyä. Nestemäisen ravinnon ansiosta suolisto lepää, ja ärsyyntyneet limakalvot saavat tilaisuuden tervehtyä. Ennen muuta mehupaasto kuitenkin toimii elämäntapojen terveellistäjänä. Paaston jälkeen on helppo syödä kevyemmin, liikkua enemmän ja siten pitää myös paino kurissa.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Cooked – Official Trailer – Netflix [HD] – YouTube

Michael Pollanin tähdittämä ja hänen kirjaansa perustuva neliosainen dokumenttisarja ”Cooked” kertoo niin hienolla ja inspiroituneella tavalla aidon ruoan merkityksellisyydestä. Suosittelen ehdottomasti katsomaan, sillä sarja saattaa laajentaa omaa tietoisuutta siitä, miten kauas me ollaan eksytty ruoan alkuperäisestä merkityksestä.

Sarja löytyy kokonaisuudessaan Netflixistä.


Idättäminen: alfalfa

Keväisin tulee aina mystinen hinku alkaa idättämään ja kasvattamaan yrttejä. AGermline alfalfaikaisemmin olen idättänyt parsakaalin siemeniä ja joitakin kuukausia sitten yritin idättää tattaria, mutta huonolla menestyksellä. En ole kummoinenkaan viherpeukalo, joten ajattelin aloittaa tänä keväänä helpoimmasta eli alfalfan siemenistä.

Alfalfa eli sinimailanen on todella helppo idättää. Se sopii idättämisen untuvikoille ja riittää, että vaan muistaa antaa siemenille vettä. Itselläni on parikin erilaista idättämiseen tarkoitettua astiaa. Yksittäinen lasipurkki ja kolmikerroksinen idättämisastia. Yksittäinen lasipurkki sopii hyvin jos määrällisesti tekee vain yhdelle hengelle. Kolmikerroksinen idättämisastia on vähän isompien määrien idättämiselle. Mielestäni se on helpoin käyttää ja on hyvä saada valita käyttääkö vain yhtä tasoa vai laittaako useaa eri lajiketta eri tasoille.

Alfalfan idättäminen:alfalfa siemenet

  1. Laita siemenet (1-2rkl) likoamaan kylmään veteen 6-8 tunniksi.
  2. Huuhtele siemenet ja levitä ohut kerros siemeniä idättämisastian tasolle.
  3. Huuhtele siemeniä 2-3 kertaa päivässä 5-6 päivää.
  4. Laita idut astiaan, jonka täytät puhtaalla kylmällä vedellä ja poista yksittäiset rusehtavat kovat kuoret.
  5. Huuhtele vielä kerran ja laita lasipurkkiin jääkaappiin.
  6. Idut ovat valmiita nautittavaksi.

IMG_4580

Alfalfan terveyshyödyt: Alfalfa sisältää A, B, C, K-vitamiineja, kalsiumia, kaliumia, fosforia.

 

itu-pastasalaattiUsein käytän ituja salaattina. Tavallisen pasta-aterian voi tuunata ravintoainerikkaammaksi niin että vaihtaa vehnäpastan linssi- tai papupastaan, tekee itse tuoreista luomutomaateista ja yrteistä itse mausteisen kastikkeen, tavallisen lehmänmaitojuuston sijaan vuohenjuustoa makua ja täyteläisyyttä antamaan ja kunnon annos tuoreita ituja salaatiksi rikastuttamaan annoksen ravintoarvoja <3 Aaaaawww… niin hyvää! Ei voi enää sanoa etteikö pasta-ateria olisi terveellinen 😀 😀 😀 Ainiin ja oliivit bongasin Helsingistä Hakaniemen hallista. Siellä myytiin luomulaatuisia oliiveja pientilalta.

 


Paahdetut auringonkukansiemenet

Paahdetut auringonkukansiemenet sopivat hyvin ruokien lisukkeeksi tuomaan vähän mausteista lisäpotkua.

  1. Kaada tasainen kerros auringonkukansiemeniä kuivalle paistinpannulle.
  2. Käännä levy täysille, mutta muista hämmentää KOKO AJAN.
  3. Siemenet alkavat rusehtumaan pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Mikä tarkoittaa sitä, että sekoita nopeammin ja nopeammin 😀 Tarkoitus on lopettaa siementen sekoittelu sitten, kun siemenissä on tasainen kullanruskea sävy.
  4. Kaada siemenet erilliseen kippoon, kaada päälle hiukan soijakastiketta ja lisää joukkoon currya. Mitä enemmän haluat makua, sitä enemmän lisäät currya.

 

Auringonkukansiementen terveyshyötyjä: Siemenet sisältävät kaliumia, magnesiumia, kalsiumia, fosforia, rautaa, sinkkiä, B-ryhmän vitamiineja mm. folaattia.