Havupuu-uute

Havupuu-uute on flavonoidien, katekiinien, proantosyaanien ja fenolihappojen lähde eli sillä on vahva antioksidanttinen vaikutus.

 

  • hillitsee elimistön tulehdustilaahavupuuPuhdistamo
  • immuniteetin tuki
  • verisuonten ja sydämen tuki; rentouttaa verisuonia ja estää veren kokkaroitumista. Voi laskea verenpainetta sekä estää veritulpan muodostumista
  • verensokerin tasapainotukseen

 

Yleisesti havupuu-uutetta on käytetty: syöpähoidoissa, allergioihin ja astmaan, tinnitukseen, kipuihin, nivelrikkoon, urheilusuorituksen tueksi, muistin tueksi, diabetekseen(2 tyypin), ADHD, endometrioosiin, vaihdevuosioireisiin, erektio-ongelmiin, sydän -ja verisuoniongelmiin (korkeaan verenpaineeseen) ja verenkiertohäiriöihin, ikääntymisen hidastamiseen eli ennaltaehkäisemään rappeutumista, iho-ongelmiin, lapsettomuuteen miehille, retinopatiaan.

HavupuuuutejuomaKarin

Olen kuullut usean syöpäsairaan selviytymistarinan siitä, miten he voittivat taistelun käyttämällä havupuu-uutejuomaa.

Itse olen käyttänyt Puhdistamon suomalaista havupuu-uutetta teehen sekoitettuna ennaltaehkäisemään flunssia, tukemaan muistia sekä tukemaan kiireisessä arjessa antioksidanttien saantia. Ihan huippu tuote ja maistuu hyvältä 😀  Lue lisää:Puhdistamon havupuu-uute

 

 

(Kuva: www.ravintorengas.fi)


Fytokemikaalit antavat väriä elämään

Fytokemikaalit ovat kasveissa luonnollisesti esiintyviä kemiallisia yhdisteitä, jotka ovat biologisesti aktiivisia. ”Phyto” on kreikankielinen termi ja tarkoittaa sanaa kasvi. Fytokemikaalit toimivat kasvien luonnllisena puolustusjärjestelmänä ja antavat samalla niille myös värin, aromin ja maun. Fytokemikaaleja on löydetty jo tuhansia ja niitä uskotaan löydettävän vielä huomattavasti enemmän. Esim. yksi vihannesannos voi sisältää yli 100 erilaista fytokemikaalia. Fytokemikaaleilla on sairauksia kuten syöpää ja sydän- ja verisuonitauteja ehkäiseviä ominaisuuksia. Tämä selittyy mm. niiden antioksidatiivisilla ominaisuuksilla. Tasapainoinen ruokavalio, johon kuuluu runsaasti kasviksia, hedelmiä sekä teen ja punaviinin kaltaisia juomia sisältää biomolekyylejä n. 1-2g/vrk. Nämä biomolekyylit tarjoavat elimistölle päivittäin erilaisia yhdisteitä sisältävän kimaran. Helpoin tapa on saada monipuolisesti antioksidantteja valitsemalla päivittäiseen ruokavalioon eri värisiä ruoka-aineita.

Antosyaanit
Tiettyjen hedelmien ja vihannesten punainen tai sininen väri johtuu antosyaniineista. Antosyaanit ovat flavonoideja. Antosyaanit voivat olla avuksi seuraavien oireiden hoidossa: hedelmättömyys, kohonnut kolesteroli ja veritulpat, muistihäiriöt, nivelreuma, peräpukamat ja syöpä.
Lähteitä: omena, marjat, punakaali, punajuuri, kirsikka, tummat rypäleet, luumu.

Fenoliyhdisteet (kahvihappo, ellagihappo, ferulihappo, kurkumiini)
Biokatiivisia yhdisteita, joita muodostuu kasveissa. Ne ovat vahvoja antioksidantteja, jotka saattavat estää sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpää. Kurkuman kurkumiini on tutkimuksien mukaan yksi vahvimmista anti-tulehduksellisista ainesosista. Se estää tulehdusta lisäävää interleukiini-6:sta ja suojaa muiltakin tulehdusta lisääviltä yhdisteiltä (esim. NFkB.) Ihmiskokeet osoittavat, että kurkumiini on tehokas reumaan, psoriasikseen, sappikiviin, ärtyneeseen suoleen ja kolesterolin tasapainoittamiseen ja mahdollisesti myös apuna syöpää vastaan.
Lähteitä: marjat, omena, vihreä tee, kurkuma.

Flavonoidit (flavonit)
Kasvikunnassa esiintyviä yhdisteitä, jotka toimivat antioksidantteina. Flavonoidit hidastavat ikääntymisestä johtuvaa muistin huononemista, vahvistavat verisuonia ja tehostavat immuunipuolustusta, alentavat sydän- ja verisuonitautien riskiä ja saattavat ehkäistä syöpää ja kroonisia tauteja. Flavonoidiyhdisteitä ovat esim. luteoliini, kemferoli, kversetiini ja rutiini.
Lähteitä: hedelmät, marjat, vihannekset, täysjyväviljat, tee, punaviini, maustekasvit, yrtit.

Polyfenolit
Antioksidantteja, joiden terveysvaikutuksia tutkitaan. Ne saattavat hillitä kasvainten kasvua, tehdä karsinogeenejä vaarattomiksi, estää korkeiden estrogeenipitoisuuksien haitallisia vaikutuksia, pienentää aivohalvausriskiä ja ehkäistä valtimoiden ahtautumista. Joidenkin tutkimuksien mukaan esim. kalaöljyä tulisi nauttia polyfenolisten antioksidanttien kanssa.
Lähteitä: omena, marjat, sitrushedelmät, viikuna, oliivi, täysjyvävehnä.

Karotenoidit
Karotenoidien lähteitä ovat voimakkaan oranssit, keltaiset ja tummanvihreät kasvikset. Tähän mennessä on tunnistettu yli 600 karotenoidia, mutta merkittäviä terveysvaikutuksia tiedetään olevan n. kuudella. Ne ovat alfakaroteeni, beetakaroteeni, beetakryptoksantiini, lykopeeni, luteiini ja zeaksantiini. Lykopeeni on antioksidanttinen karotenoidi, joka saattaa suojata immuunisoluja hapetusvaurioilta ja antaa suojan silmänpohjan ikärappeumalta, sydän- ja verisuonitaudeilta, eturauhassyövältä ja miehille mahdollisesti myös hedelmättömyydeltä. Karotenoidit voivat olla avuksi anemiaan, ihottumien hoidossa, kilpirauhasen liikatoiminnassa, kolesterolin tasapainoittamisessa, muistihäiriöiden ja silmäsairauksien hoidossa. Beetakaroteenin lähteitä: aprikoosi, parsakaali, porkkana, melonit, paprika, pinaatti, bataatti.
Luteiinin ja zeaksantiinin lähteitä: keittojuurekset, maissi, kiivi, herne, talvikurpitsa.
Lykopeenin lähteitä: aprikoosi,vaaleat ja tummat rypäleet, tomaatti, vesimeloni

Rikkiyhdisteet
Ristikukkaisilla kasveilla esiintyy rikkipitoisia glukosinolaatteja, jotka saattavat ehkäistä syöpää. Ne muuntuvat ruuansulatuselimistössä moniksi hyödyllisiksi aineiksi kuten indoleiksi, isotiosyanaateiksi ja sulforafaaniksi. Tutkimuksien mukaan valkosipuli (lisäravinteena) voi laskea kolesterolia, ohentaa verta ja suojata syövältä. Valkosipulin S-allyylikysteiini on läheistä sukua antioksidantti NAC:lle, mikä voi selittää valkosipulin mahdollisen vaikutuksen immuniteetin nostamisessa ja tehokkaan vaikutuksen flunssien selättäjänä.
Lähteitä: valkosipuli, ruohosipuli, purjo, keltasipuli, salottisipuli, lehtikaali, kaali, parsakaali, ruusukaali, keräkaali, sinappi, lanttu, rypsi.
Katekiinit
Vihreän teen vahvat antioksidantit laskevat tutkimusten mukaan riskiä sairastua sydänsairauksiin ja syöpään.
Lähteitä: tumma suklaa, tummat rypäleet, punaviini, vihreä tee.

Terpeenit (limoneeni, perillyylialkoholi, eugenoli)
Terpeenit ovat fytokemikaaleja, jotka saattavat ehkäistä syöpää, tehostaa immuunipuolustusta ja auttaa torjumaan sepelvaltimotautia. Niitä esiintyy hyvin yleisesti maustekasveissa.
Eugenolin lähteitä: neilikka, maustepippuri ja muskottipähkinä
Lähteitä: kaneli, kumina, kirsikka, kardemumma, sitrushedelmien kuori, korianteri, minttu, timjami.

Saponiinit
Ne ovat fytokemikaaleja, jotka voivat sitoa kolesterolia ja myrkyllisiä kemikaaleja ruuansulatuskanavassa. Saponiinit saattavat myös estää syöpäsolujen jakautumista ja lisätä immuunisolujen määrää ruuansulatuskanavassa. Saponiineja on monissa vihanneksissa ja viljoissa.
Lähteitä: valkosipuli, basilika, laventeli, oregano, timjami, seesaminsiemenet, avokado, tattari, parsa, palkokasvit, soija, kaura, peruna, kasviöljyt.

Resvaratroli
Sitä löytyy erityisesti tummien rypäleiden kuoresta. Resveratrolin hyötyjä tutkitaan ja niitä ovat kenties kolesterolia parantava vaikutus, eteroskleroosia ehkäisevä sekä aivohalvaus- ja syöpäriskiä pienentävä ominaisuus.
Lähteitä: maapähkinät, rypälemehu, punaviini

Kasviestrogeenit (lignaanit, isoflavonoidit, kumestaanit)
Niillä on estrogeenin kaltaisia vaikutuksia, saattavat pienentää joidenkin syöpien riskiä ja lievittää rintojen fibrokystisiä muutoksia, nivelrikkoa sekä vaihdevuosioireita. Hydyllisiä vaikutuksia saattaa olla kilpirauhasen liikatoimintaan, osteoporoosiin, syöpää vastaan ja vaihdevuosivaivoihin.
Lähteitä: pavut ja palkokasvit, pellavansiemenet, soijatuotteet, alfalfa, täysjyvävilja.

(Lähteet: Syö itsesi terveeksi, taistele sairauksia vastaan parantavalla ruualla.
Ruoka ja syöpä, syövän ehkäisy ja hoito ravinnon avulla.
Wikipedia
Better nutrition Antioxidants by Jack Challem.)


Omega-3 ja Omega-6 tasapaino

2 Comments

Ihminen tarvitsee rasvaa. Onneksi light-tuotteiden eli kevyttuotteiden aika on ohi ja olemme päässeet sen verran ravitsemuksessa eteenpäin, että aletaan ymmärtämään rasvan ja erityisesti omega-3 rasvahappojen tärkeys kehon hyvinvoinnille. Rasvojen päivittäinen saanti on tärkeää rasva-aineenvaihdunnalle, jotta sappi toimii normaalisti eikä pääse kehittymään mm. sappikiviä.

Mihin tarvitsemme rasvaa?

  • Solukalvojen rakennusaineeksi
  • Aivojen toimintaan ja psyykkiseen terveyteen
  • Immuniteetin tukemiseen
  • Valtimoiden kimmoisuuteen
  • Ihon terveyteen
  • Hormonien valmistukseen
  • Energian lähteeksi ja painon hallintaan
  • Sisäelinten suojaksi

 

Rasvahapot(Kuva suomennettu kirjasta: Patrick Holford, Optimum nutrition Bible)

Ylläolevasta kuvasta näet miksi omega-3 rasvahappojen saanti kannattaisi taata viimeistään niissä tilanteissa jos on jo diagnosoituja tulehduksia ja kiputiloja kehossa (esim. nivel- ja lihastulehdukset, sydänsairaudet ja kolesteroli, stressi ja hiljainen tulehdus, autoimmuunisairaudet, masennus, aikuisiän diabetes). Omega-3 rasvahapot ovat tärkeitä kasvaville lapsille ja nuorille, joilta vaaditaan terävää aivotyöskentelyä ja ikääntyville ihmisille muistin tueksi.

Omega-3 pitkäketjuiset rasvahapot, joita helpoiten saa rasvaisesta kalasta tukevat tulehdusta estävien PGE3 prostaglandiinien tuotantoa. Sanotaan, että suhde omega-3 ja omega-6 välillä tulisi olla terveillä 2:1 eli omega-3 tulisi saada ainakin tuplasti enemmän kuin omega-6:sta. Joskus tarvitaan sitäkin suurempia määriä korjaamaan vaje rasvahappojen välillä tai tukemaan tervehtymisprosessia. Omega-3 lähteitä ovat kalan lisäksi myös mm. pellavansiemenöljy ja suositut chia-siemenet, mutta kasvikunnan lähteistä saa lyhytketjuisia omega-3 rasvahappoja (ALA). Niiden muuntautuminen eteenpäin pitkäketjuisiksi EPAksi ja DHAksi on hitaampaa verrattuna rasvaisesta kalasta peräisin olevaan omega-3:een. Sanotaan, että pitäisi nauttia melkein 30g ALA:ta valmistaakseen yhden gramman EPA:ta ja 0,1g DHA:ta.

Omega-6 rasvahapoista elimistö valmistaa sekä antitulehduksellista PGE1:sta, mutta esim. lihasta ja maidosta saatavasta arakidonihaposta keho tuottaa tulehdusta lisäävää PGE2:sta. Maitoa ja lihaa ei suositella juuri tämän takia niille, jotka kärsivät tulehduskierteistä, kivuista ja kolotuksista. Tämä ei siis tarkoita sitä etteikö me tarvittaisi arakidonihappoa vaan sen minimointi tulehdustiloissa on tärkeää.

 

Mitä öljyjä itse käytän?

  1. Kookosöljyä ja kirkastettua voita (ghee) vaihdellen paistamisessa.
  2. Omega-3 lähteinä: hyvä laatuista rasvaista kalaa (villinä kasvanutta) tai krilliöljyä (puraisen kapselit aina auki ja sylkäisen kuoret pois). Kurpitsansiemeniä, hampunsiemeniä, chia-siemeniä ja pellavansiemeniä vaihdellen.
  3. Omega-6 lähteinä: oliiviöljyä. Pähkinöitä ja siemeniä vaihdellen ja niistä valmistettuja öljyjä.
  4. Nautin öljyjen kanssa aina tiettyjä antioksidantteja. En läträä liikaa öljyjen kanssa, sillä rasvat lisäävät kehon happamuutta ja liiallinen määrä rasittaa maksan toimintaa.

 

Miten voi selvittää oman kehon rasvahappotasapainon ja optimoida oikeiden öljyjen saannin ja määrän? Omega-3 ja omega-6 testillä. Helppo veritippanäyte.

 


Pellavansiemenet ovat kotimaista superfoodia

Olen täysin koukussa pellavansiemenrouheeseen <3. Ne tuovat kylläisyyttä puuron joukossa ja tukevat herkän vatsan toimintaa tehokkaasti (jopa IBS:tä kärsiville) ja mikä parasta.. ne ovat kotimaista täyttä ravintoa.

Mitä hyötyä pellavansiemenien käytöstä on?

  • ehkäisee ummetusta (liukenematon kuitu).
  • verensokerin tasapainoitukseen (liukeneva kuitu).
  • korkean kolesterolin laskemiseen. N. 2rkl/pva laskee kolesterolia 3-6kk sisällä n.13%. Tehokas yhdistelmä laadukkaan kaurapuuron kanssa (kauran beetaglukaani).
  • vegaaneille todella hyvä omega-3 lähde.

linomix

Mitä pellavansiemenistä saa?

  • lignaaneja 100-1000kertaa enemmän kuin muissa ruoka-aineissa.
  • omega-3  rasvahappojen lähde (ALA 40-70%).
  • Omega-6 lähde (LA 10-25%).
  • sis. kivennäis- ja hivenaineita (magnesium, kalium, rauta, pii).
  • kuitua 28g/100g.
  • proteiinia 20g/100g.
  • suolistoa hellivää lima-ainetta.

 

(Kuva: Linomix tuote sisältää pellavarouhetta, kuivattuja antioksidanttirikkaita marjoja: mustikkaa, tyrniä, karpaloa, ruusunmarjaa, kauranlesettä ja intiaanisokeria)

Annostelu ja käyttö: Osta kokonaisia siemeniä ja rouhaise tehosekoittimessa pieneksi ennen käyttöä. Voit myös liottaa siemenet/rouheen runsaassa nesteessä, jotta ravintoaineet imeytyvät tehokkaimmin. 2rkl/pva puuron, jogurtin tai pirtelön sekaan sekoitettuna.

Säilytys: Ilmatiivissä (tummassa) lasipurkissa jääkaapissa.

Muista: Juoda tarpeeksi nesteitä, kun lisäät kuitulisiä tavalliseen ruokavalioon ja aloita pienellä annoksella. Käytä luomumerkillä varustettua tuotetta.

 

(Lähde: Parantava ruoka: Pellavarouhe, Mividata)

 


Ruohonjuuren hyvinvointi- ja painonpudotuskurssin kuulumisia

Hyvinvointikurssin ryhmäläiset ovat tiputtaneet painoa ilman pakko liikuntaa n. 0,5-1kg per viikko tahtia, mikä on aivan ihanne. Tarkoituksena on saada pysyviä tuloksia, eikä ”jojoilua” painon suhteen, mitä voi tapahtua jos painon tiputus on liian nopeaa. Tyyli on myös miellyttävä, sillä lautaselle saa laittaa muutakin ruokaa kuin pelkkiä ituja, vaikka ne ovatkin ihan huikean terveellisiä ja ihania 😀

Yksi asia, mikä tulisi heti huomioida painonpudotuksessa on verensokerin tasapainoitus. Jos verensokeri heittelee ei paino tipu tehokkaasti. Silloin extra kilot saattavat humista lantiolle, vaikka ei tulisikaan nautittua kovinkaan epäterveellistä ruokaa. Liikuntakaan ei välttämättä tuo toivottua tulosta. Piilosokeri on tehokas lihottaja, jonka mahdollinen olemassaolo kannattaa salapoliisin tavoin varmistaa tuoteselostuksista ja sellaiset tuotteet joista sitä löytyy kannattaa jättää kauppojen hyllyille. Piilosokerista ei painonpudotuksessa, eikä elimistön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta ole mitään hyötyä!

perustietopaketti 7 final 001(Verensokerin normaali taso on 4,0-6,0 mmol/l)

Liian korkea verensokeri, hyperglykemia kiihdyttää insuliinihormonin eritystä liiaksi, mikä johtaa veren sokerin nopeaan pakenemiseen soluihin glukoosina ja rasvoina. Verensokeri laskee nopeasti liian alas, mikä aiheuttaa väsymystä, keskittymis- ja suorituskyvyn heikkenemistä, voimattomuutta, makeannälkää, ärtymystä, masennusta jne.

Jos tällainen ”vuoristorata” vaikuttaa kauemmin, paino nousee rasvoittumisen seurauksena ja ennen pitkää insuliinihormonin vaikutus heikkenee ja verensokeriarvot jäävät pysyvästi liian korkeiksi. (Diabetes II)

Verensokerin tasapainoittajina toimiva kuidut, proteiinit ja rasvat. Esim. hiilaripitoisesta puurosta tulee yllättäen tehokas nälän lievittäjä kun sen buustaa esim. pellavansiemenrouheella ja kanelilla.

Verensokeria sekoittavat sokerit ja tärkkelys. Hiilihydraattien laatua ja määrää kuvaavat ruokien Glykeeminen Indeksi (GI) ja glykeeminen kuorma (GK). Ne selittävät verensokerin ja insuliinierityksen kohoamista. Painonhallinnassa on hyvä käyttää matalan GI:n ruoka-aineita (GI alle 50)

HIILIHYDRAATTIEN JA TÄRKKELYKSEN GI VOIDAAN JAKAA 3 RYHMÄÄN:
Matala GI: Tuoreet, raa´at vihannekset, juurekset, hedelmät (eroja), marjat, pähkinät ja siemenet, keitetyt pavut ja linssit, tuorepuuro, sokeroimattomat hapanmaitotuotteet.
Keskikorkea GI: Täysjyvä tuotteet (leipä, pasta, puurot, mysli), peruna, kuivatut hedelmät, keitetyt juurekset, makeutetut jugurtit, piilosokeroidut einekset.
Korkea GI: Sokeri, olut ja makeat alkoholijuomat, sokeroidut virvoitusjuomat, herkut ja jäätelöt, valkoinen riisi, valkojauho- ja konditoriatuotteet.

bigtreefarmscsugar

 

Päivän ateriat voidaan tarvittaessa laskea ideaalisiksi kokonais GK:n osalta, mutta niin hifistelyyn ei välttämättä tarvitse mennä :D. Pienet muutokset arjessa ovat niitä tärkeimpiä asioita, jotka eivät luo turhaa painetta, mutta tekevät ihmeitä! Esim. käytä kuitulisiä päivittäin ja valitse tavallisen sokerin sijaan stevia (GI 0) tai kookossokeri (GI 35) silloin kun on pakko saada makeutusta ruokaan tai leivontaan. Big Tree Farmsin kookossokeri on ehdoton suosikkini. Itse arvostan läpinäkyvyyttä ja rehtiä meininkiä tuotteen valmistuksessa, mainostuksessa ja laadussa. Tässä on Big Tree Farmsin kookossokerin viralliset paperit:

– GI todistusGI todistus
Eurofins report (puhtaustodistus)
Luomusertifikaatti
Fair Trade (Reilun kaupan sertifikaatti)
Flow Processing – SweetTree Organic Coconut Sugar – Blonde
Spec Sheet – Sweet Tree Coconut Palm Sugar Blonde Organic

Lue lisää: Big Tree Farms