Seleeni on tärkeä hivenaine. Sitä löytyy joistakin ruoka-aineista, vedestä ja maaperästä. Seleeni toimii aktiivisena osana mm. glutationiperoksidaasissa, jonka tärkein tehtävä on suojata soluja hapettumiselta. Seleeni suojaa DNA:ta, proteiineja ja lipidejä hapetusstressin aiheuttamilta vaurioilta. Seleeni taistelee haitallisten aineiden mm. raskasmetallien aiheuttamia haittoja vastaan ja on hyväksi kilpirauhasen normaalille toiminnalle. Seleeni tukee immunijärjestelmän toimintaa ja on hyväksi myös hiuksille ja kynsille. Sillä on myös siittiöiden muodostumista edistävä vaikutus.

 

Tehtävät TOP 3:
– antioksidantti
– keshan taudin ennaltaehkäisy (sydänlihaksen rappeumatauti)
– eturauhassyövän ennaltaehkäisy

Saantisuositukset:
– U.S. recommended dietary allowance (RDA) aikuisiet yli 18v.
55mcg/pva
– Suomi aikuiset yli 18v.:
naiset 40mcg/pva,
miehet 50mcg/pva

Lähteet ravinnosta:
– Parapähkinä (Brazil nut) (n. 50mcg/pähkinä) 1917mcg/100g
– Tonnikala 78mcg/100g
– Auringonkukansiemen 49mcg/100g

Hyvä muistaa:
– Seleeni toimii tehokkaasti yhdessä mm. Q10 ja E-vitamiinin kanssa.
– Valkosipulinhajuinen hengitys (ilman valkosipulin nauttimista) kertoo mahdollisesta seleenin liikasaannista. Liiallinen seleeni on elimistölle myrkyllistä.
– Nauti mieluiten imeytymisen kannalta ideaalisempaa orgaanista seleeniä (elintarvikkeet) epäorgaanisen sijaan.