Lenkkeilyn iloa!

Lumi sulaa ja linnut rallattaa..kevät on vihdoin täällä! Se tarkoittaa valoisamman mielen lisäksi lenkkitossujen kaivamista talven pölyistä ja ensikosketuksen testaamista lumen alta paljastuvan asfaltin kanssa.
Lenkkeily kuuluu omaan elämääni ei niinkään ”tuloshakukeskeisenä” harrastuksena vaan ennemminkin kehon ja mielen tasapainoittajana. Oikein tärisen innostuksesta joka vuosi, kun pääsen hikoilemaan lenkkipolulle ensimmäisen hölkän merkeissä pitkän talven jälkeen. Sen tuntee koko kehossa positiivisena piristysruiskeena kun aloittaa aamun hölkällä samalla ranta-/metsämaisemia ihastellen ja kuunnellen tuulen suhinaa luonnon rauhan keskellä.

Siinä on jokin taika!

Ei tarvitse yrittää mitään tai vaatia keholta yhtään enempää kuin mihin se on sinä hetkenä suostuvainen ja valmis. Voi keskittyä omaan hengitykseen ja liikkumiseen juuri oman tahdin mukaan. Tällainen positiivinen asenne itseä ja kehoa kohtaan on tuottanut paljon enemmän hyötyjä ainakin itseni kohdalla verraten aikaisempaan itserääkkiin tai itsensä yliyrittämiseen, sillä sen suuntaista se aikaisemmin joskus oli….

Voih, nyt kun mietin miten luulin urheilleeni oikein ja hyvin niin hävettää, nolottaa ja ihmetyttää, sillä sitä se ei todellakaan ollut. Monet vuodet lenkkeilin niin että, vaikka väsytti ja tuntui ettei keho ottaisi mitään treeniä vastaan, sitä vain pakotti itsensä ylös, ulos ja lenkille! Koska yleinen käsitykseni oli, että niinhän oikeasti kunnostaan huolehtivat tekevät enkä tietenkään halunnut olla ns. sohvaperuna joka ei vain viitsi tehdä jotain… sisulla vaan eteenpäin!
Olin joiltakin urheiluasiantuntijoilta saanut vinkkejä tehokkaampaan rasvanpolttoon niin, että aamulla nautitaan kuppi mustaa kahvia ja ns. tyhjällä vatsalla lenkkipolulle, huolehtien että treeni on matalasykkeistä.
Syljeskellessäni tien poskessa monet kerrat huonoa oloa en voinut välttyä ajatukselta päässäni että ”onkohan tämä ihan hyvä idea…?” en kuitenkaan keskittynyt siihen sen enempää, koska oletin toisten tietävän paremmin ja onko kukaan sanonut että liikunnan pitäisi olla hauskaa!? Vuosien päästä kuitenkin opin joitain asioita hormonitoiminnasta ja sain selville miksi tämä ”metodi” ei tuntunutkaan niin hyvältä kehossani.

Yksinkertaisuudessaan enempää menemättä yksityiskohtiin, annan seuraavan, hyvin yksinkertaisen ja tehokkaan vinkin:
”syökää ihmiset jotain, ennenkuin astutte ovesta ulos!”

Vatsavaivaisille (joita täältä tänäpäivänä kyllä löytyy..) kahvin nauttiminen tyhjään vatsaan ei koskaan ole hyvä idea, ja jos halutaan saada tehokasta rasvanpolttoa aikaiseksi, se ei tietämykseni mukaan tapahdu tyhjällä vatsalla, sillä syömättömyys aamulla nostaa kortisoli (elimistön stressihormoni) tasoja kattoon ja näin hormonitoiminnan kautta estämme halutun rasvanpolton. Ja tämä tarkoittaa kaikkea liikkumista! Eli lisäät elimistön stressiä kokonaisuudessaan lähtemällä tyhjällä vatsalla koiran kanssa lenkille, töihin, kauppaan jne. Tämän negatiivisen tapahtuman estämme elimistössä syömällä jotain ja juomalla vettä eli saamme siten aineenvaihdunnan liikkeelle ennenkuin temmellämme arjen haasteisiin.

Oman kokemukseni kautta huomaan valtavan eron näissä kahdessa toimintatavassa ja tuloksetkin ovat omalla kohdallani henkisesti sekä fyysisesti paremmat kun syön vähän jotain ennen kuin lenkkeilen ja kruunaan aamun monipuolisella aamupalalla lenkin jälkeen.. lepopäiviä unohtamatta!

Pienillä muutoksilla saa huikeasti lisää energiaa!


C-vitamiini

C-vitamiini (askorbiinihappo)

On vesiliukoinen vitamiini, jota elimistö ei pysty itse valmistamaan, eikä se myöskään varastoi sitä. C-vitamiinia olisi hyvä saada ravinnosta jatkuvasti, sillä C-vitamiini parantaa kehon immuunijärjestelmää, vähentää tulehdusherkkyyttä ja toimii tehokkaana antioksidanttina. Huolta yliannostuksesta ei ole, sillä käyttämätön C-vitamiini poistuu kehosta virtsan mukana. Antioksidanttisten ominaisuuksiensa takia se taistelee elimistön hapetusstressiä vastaan ja parantaa kehon hapetus-pelkistystilaa eli ts. suojelee soluja. C-vitamiinin tarve korostuu tupakoivilla sekä iäkkäämmillä ihmisillä.

C-vitamiinin tärkeimmät tehtävät:
– kudoksien korjausprosessit, kollageenin valmistus

– tehokkaampi raudan imeytyminen
– immuniteetti, tulehduksien ennaltaehkäisy

Puutosoireet:
– keripukki (harvinainen)

Saantisuositukset:
– Suomessa (valtion ravitsemusneuvottelukunta):
aikuisille yli 18-vuotiaille 75mg/pva
– Ulkomailla (U.S. Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine):
miehille yli 18v. 90mg/pva
naisille yli 18v. 75mg/pva

Lähteet:
C-vitamiinia saadaan hedelmistä ja vihanneksista esim:
– ruusunmarja 1250mg/100g
– keltainen paprika 205mg/100g
– persilja 200mg/100g
– appelsiini 51mg/100g

Hyvä muistaa:
– C-vitamiini on hyvin herkkä kuumentamiselle.

Oma suosikkini: Puhdistamon amla-uutejauhe (c-vitamiinia 2500mg/1tl)