10 vinkkiä uuteen vuoteen

1. Ota rennosti. Tärkeintä olisi pikadieettien sijaan keskittyä ruokavaliossa perusasioiden korjaamiseen ja tarkastella hieman kokonaisvaltaisemmin omia elämäntapoja. Yhtä ja ainoaa oikeata ruokavaliota ei kaikille ole, joten kannattaa alkaa herkistelemään korvia oman kehon kuuntelua varten. Mitä oma keho kaipaisi ja mistä ruoka-aineista todella tuntisit saavasi kaikkein eniten energiaa ja hyvää oloa?

2. Syö aitoa ruokaa. Suosi luomua ja biodynaamista. Näillä valinnoilla saat rahoillesi enemmän vastinetta tiheämmän ravintoainepitoisuuden takia. Jos perusruokavalio on kunnossa ja keho on tasapainossa ei välttämättä lisäravinteita tarvitse edes popsia.

3. Osta mehustin sekä blenderi. Tämä kaksikko taikoo keittiössä raikkaita tuorepuristettuja mehuja, puhdistavia pirtelöitä, tahnoja, keittoja, kastikkeita, hilloja, proteiinipatukoita.. melkeinpä mitä tahansa. Ne auttavat todella paljon terveellisen elämäntavan helpossa ja nopeassa toteutuksessa.

4. Pysy erossa vehnästä ja vähennä gluteenin saantia. Jos olo on turvonnut ja vatsa on jatkuvasti jumissa, kannattaa kokeilla gluteenin vähentämistä. Mm. gluteenittomista tattarista, qvinoasta, hirssistä ja riisistä saa erilaisia tuotteita ja vehnän voi korvata kokonaan speltillä, joka on paljon parempi vaihtoehto. Osta aina täysjyvätuotteita.

5. Pysy erossa sokerista. Eiköhän ole aika jättää hyvästit valkoiselle sokerille ja korvata se tuoreilla hedelmillä ja marjoilla tai vaikkapa stevialla. Valmistuotteista on hyvä tarkistaa sokerin määrä.

6. Syö hyviä rasvoja. Rasvaa tarvitaan. Suosi kylmäpuristettuja kasviöljyjä, pähkinöitä ja siemeniä. Nauti riittävästi omega-3 rasvahappoja; kalasta, pellavansiemenistä tai vaikkapa chia-siemenistä.

7. Liiku. Onko sinun juttusi salitreeni, jooga vai pilates? Etsi juuri sinulle sopivin liikuntamuoto, jotta liikunta muodostuu helpommin elämäntavaksi.

8. Nuku. Päivän viimeinen ateria kannattaa nauttia hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, jotta aineenvaihdunnan jyllääminen ei häiritse unia. Sähkölaitteet on hyvä sammuttaa yöksi ja makuuhuoneen tuuletus voi auttaa unihäiriöistä kärsiviä. Tekemättömät asiat on hyvä listata paperille, jotta ne saa päästä pyörimästä, jonka jälkeen on helpompi keskittyä unten maille.

9. Juo vettä. Nälän tunne saattaa joskus olla vain nestevajetta. Muista juoda päivän mittaan tarpeeksi hyvälaatuista vettä. Kahvin litkiminen pitkin päivää kuivattaa kehoa, eikä välttämättä anna kuin hetkittäisen vireystilan nousun tunteen. Kokeile vaikkapa aluksi kofeiinitonta kahvia, sienikahvia tai siirry kokonaan yrttiteiden, valkoisen ja vihreän teen ystäväksi.

10. Syö rentoutuneessa tilassa. Ruoan huono puresekelu saattaa joskus olla syynä erilaisiin vatsaonegelmiin ja turvonneeseen oloon. Aineenvaihdunnan, entsyymien, ravintoaineiden imeytymiselle ja vatsan toiminnalle on tärkeää, että puresekelemme ruokamme kunnolla emmekä söisi stressin alaisena.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.